私のブログIの希望uへの歓迎はここに楽しむ
私のブログ
© 1999 до авторского права Google 2008 http://yusry84.blogspot.com все права защищены


[ YUsRY]

Mý §hºµ†bº×

Free chat widget @ ShoutMix

my yahoo id

•·.·´¯`·.·•????Ñgãm_Hø04????•·.·´¯`·.·•
y_u_s_r_y

y_u_s_r_y*

double_y_crew

gila_wat_blog60@rocketmail.com

Di Manakah KERMEDEKAAN kita:-??

Esok kita sambut merdeka. Merdeka! Merdeka! Merdeka…..!

Namun apakah erti kemerdekaan itu kepada kita? Adakah rakyat menghayatinya atau sekadar ke hulu ke hilir mengibar bendera dengan motosikal besar? Atau sekadar bertempik serta menari mendengar nyanyian Mawi di Dataran Merdeka?

Sepanjang bulan ini, kita tidak putus-putus mendengar keluhan, gesaan dan rayuan Menteri Penerangan, Datuk Seri Abdul Kadir Sheikh Fadzir meminta rakyat dan sektor korporat mengibarkan bendera di kenderaan dan premis masing-masing.

Setiap minggu, beliau yang menjadi pengerusi jawatankuasa sambutan hari kemerdekaan ke-48, membuat sidang akhbar mengajak rakyat meraikan hari bersejarah itu. Kadir kecewa dengan sektor swasta kerana bersikap dingin terhadap seruannya.

Tawarannya supaya dibina pintu gerbang kemerdekaan di ibu negara tidak disambut oleh syarikat-syarikat termasuk firma berkaitan kerajaan (GLC). Kenderaan yang meluncur laju di seluruh negara juga terlalu sedikit mengibarkan Jalur Gemilang.

Premis perniagaan dan rumah-rumah tidak ghairah menunjukkan semangat patriotik mereka. Kadir kecewa dan akhirnya sebagai teladan kepada bangunan-bangunan di ibu negara, bangunan Angkasapuri terpaksa diselimuti Jalur Gemilang.

Menteri penerangan itu juga, dalam satu wawancara akhbar, ada menyebut ada baiknya digubal undang-undang untuk memaksa pemilik bangunan, hotel dan kompleks beli-belah mengibarkan bendera. Sampai begitu sekalikah lunturnya semangat patriotik rakyat? Sambutan hari kemerdekaan seperti kosong, tiada semangat?
Kurang kibar bendera
Harga barang semakin naik
Tiada kesungguhan k'jaan?

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews